Fortf sjukstuga..

Hann inte uppdatera bloggen igår då all tid gick åt att passa upp på en liten gnällmaja här hemma, hann inte sitta vid datorn idag heller men jag smyger iaf in här 00.40.. ;)

Snuttan har haft såå svårt att komma till ro de 3 senaste nätterna, hon vill bara sova i min famn hela tiden och lägger jag ner henne vaknar hon.. Inte likt henne men å andra sidan så är hon ju inte helt frisk ännu, dock är febern borta - feberfri sen igår. Nu är det bara näsan som bråkar med henne - och magen!
Hon bajsar flera gånger per dag vilket bara brukar ske en gång vanligtvis, ena gången lite trögare andra gången jätte löst..hmm..?! Måste nog vara maten, 4:e dagen idag men smakportioner.
Inte så lägligt kanske att med smakisar nu när hon blivit sjuk men jag vill inte avbryta en gång till.. Gav nämligen henne två smakportioner innan vi åkte till Mexico, dumt av oss men som förtsagångsförälder längtade man ju lite till den dagen hon passerade 4 månader och man får ge den där första teskden mat :) Tyckte dock inte det var någon idè släpa med en massa burkar mat på resan som egentligen ändå inte behövde.  

Sen igår äter hon dessutom vädligt dåligt, alltså ersättningen ur flaskan.. Vatten vill hon inte ha så vätska utöver ersättningen är svårt att få i henne..
Idag har hon ätit ca 60-80 ml vid varje mål iof säkert 6-7 ggr men eftersom hon brukar äta ca 200 ml 5ggr så blir jag lite orolig.. Det är inte heller lika mycket kiss i blöjan.
Tänkte ringa sjukvårdsrådgivningen idag men eftersom hon inte verkar slö så väntar jag tills imorn lunch och ser hur hon mår och hur det går med allt..

Tack snälla för era kommentarer och råd i förra inlägget!!! :)
Skulle dock behöva lite råd och tips igen, ibland är bloggen riktigt bra och användbar!! :)

Lite råd igen då kära bloggmammor:
1. Hur gjorde/gör ni med smakportioner - en tesked första dagen, två andra osv? Google gör mig förvirrad!!
På Livsmedelsverket står att man ska ge ½-1 tsk de första dagarna sedan succesivt öka, öka med hur mycket?! 1 tsk per dag eller? 
2. Hur regerade/regerar era barn på smakportionerna?
3. Varvade/varvar ni med olika rätter och vad för något gav/ger ni era barn?
4. Ska jag försöka inrikta mig mer på "mat"-purè istället för fruktpurè, alltså ex. potatis istället för päron eller blåbär.
5. Gjorde/ gör ni helt egen purè eller köpte/köper på burk? 
Väldigt tacksam för era svar! :)

Idag gjorde min mormor, mamma, syster och bror - Della och mig sällskap från lunch fram till sen em :)
Vi åt tacos (Della passade lägligt nog på att ta en lite nap då ;), tittade på foton från resan och fikade.
Det var första gången sen vi flyttade in som min mormor var på besök, inte konstigt då hon bor i Gbg och dessutom är 92 år = inte här så ofta. Jätte kul iaf att hon äntligen fick se hur vi bor, vilket hon säkert oxå tyckte - trots att vi inte har några gardiner.. ;) Inte lätt för kära mormor att förstå att vi själva valt att inte ha några gardiner :) Hon drog lite lätt i en av lamellgardinerna, som vi ändå har, och frågade om detta ändå var en gardin..hehe ;)

Ok, bums i säng!


Så här mysigt hade Della och jag i soffan i förrgår, myspys med den bästa! :)


En febrig liten tjeja som ändå ville bjuda på ett leende, finaste MIN skatt!<3


Sen blev det tröttisfisa..


Skutta och moster busar men tviiiin verkar roligare ;)


Okey, moster var väl lite rolig iaf :)


Mormor, mamma, bror och syster frossar i tacos! :)


Della fick potatis-och mortotspurè vilket inte var någon hit, nä usch det var inget gott tyckte skutta ;)


Kommentarer
Postat av: Jennifer

. Hur gjorde/gör ni med smakportioner - en tesked första dagen, två andra osv? Google gör mig förvirrad!! - Följ Della o hennes egen matlust :-D Klart att hon inte ska äta FÖR mkt men det är nog ingen risk ;-) Följ din egen intuition så kommer det bli BRA!

På Livsmedelsverket står att man ska ge ½-1 tsk de första dagarna sedan succesivt öka, öka med hur mycket?! 1 tsk per dag eller? Som sagt...följ Della o strunta i alla "råd" - vill hon ha 3 tsk så why not ;-)

2. Hur regerade/regerar era barn på smakportionerna? Mina har gillat mat o varit "duktiga" m tungmotoriken (svalt bra osv) fr första stund, m det är SÅ olika...bara att testa/träna :-D!

3. Varvade/varvar ni med olika rätter och vad för något gav/ger ni era barn? Försök välja EN rätt i ca en vecka kanske...så hon vänjer sej plus ur allergisynpunkt (lättare att märka av om hon reagerar på ngt!)

4. Ska jag försöka inrikta mig mer på "mat"-purè istället för fruktpurè, alltså ex. potatis istället för päron eller blåbär. - Jag säger helst mat, alltså potatis/majs/palsternacka (var o en lr ihop) - frukt väntade jag med eftersom jag inte ville att de skulle vänja sej vid det söta o neka maten sen ;-) - bra m plommon, päron, mango vid hård mage men som sagt, hellre maten först! Har heller aldrig gett fruktdryck utan bara vatten av samma orsak!

5. Gjorde/ gör ni helt egen purè eller köpte/köper på burk?

Väldigt tacksam för era svar! :) - Jag både köpte o gjorde eget så gör det du har lust med...kanske gillar hon din mat bättre lr tvärtom ;-) testa o se hur hon reagerar :-D!!!



Hoppas mina tips kan hjälpa lite iaf ;-) - men, alla barn är olika, så välj att följa ditt eget förnuft o känsla för DU är mamma t Della, ingen annan...o hon e unik!



Kram o gott nytt år kära kusin - hälsa o krama om familjen!!!

Postat av: Catarina

Jag gjorde nog antagligen precis tväremot vad som är riktigt enligt livsmedelsverket.

Jag tror att allt handlar om sunt förnuft OCH att lyssna och se på ens egna barn.

Det finns nämligen ingen mall som passar alla.

Och min BVC sköterska och dessutom min sons astma läkare har båda sagt till mig att alltid lyssna på magkänslan. Ingen annan känner mitt barn bättre än vad jag gör själv.

Precis så som ingen annan känner ditt barn bättre än du.



Det är nog ett utav dom bättre tipsen jag kan ge dig. Lyssna på magkänslan. När det gäller allt.



Det sunda förnuftet är bland det bästa. Ska man lyssna på alla rekommendationer hit och dit så glömmer man bort och leva.

Känn efter vad som känns bäst för er och vad osm fungerar bäst för Er.



Gällande maten så började jag nog med någon tesked eller två. Men det dröjde inte länge innan ungen satte i sig en hel liten portion.

Vill dom ha så ska dom få sa BVC. Klart man inte ska chocka dom med tokstora portioner direkt. Men det dom äter vid den åldern är ju oftast milda och skonsamma varianter iaf.



Jag skulle däremot vara lite försiktig med sånt som är väldigt lösande eller väldigt stoppande. Där får man kanske gå långsammare fram.



Det sägs ju att man ska vänja dom vid osötade smaker innan man lägger till något sötat.

Men banan fick Musse tidigt. Likaså någon fruktpuré från Nestle som han tyckte mycket om.

Jag köpte både burkar och gjorde själv.

Burkar är otroligt smidigt. Men inte speciellt aptitretande. Allt luktar och smakar ju precis lika dant. Och grejen är att att det absolut inte är svårt att göra egen.

Efter att jag för första gången gjort egen mat till Musse så vägrade han burkmat.

Och jag gjorde allt. Köttfärssås, korvstroganoff, kalops, chiliconcarne, fisk...ja allt.

Och jag gjorde det precis som jag alltid gjort. Jag plockade bara ur det Musse skulle ha innan jag kryddade med eventuella starka kryddor och så slängde jag det i Mixern.



Kryddor behöver du förresten inte vara rädd för. Jag använde mycket örter och sånt och kryddade med.

Det enda är saltet, det ska du ju förstås undvika.



Första mosboken var jätte bra. Köp den.



2010-12-30 @ 16:01:56
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/
Postat av: Jessica, Alva och Vilmer!

1. Kör som du själv tycker! Du märker hur det går.. Ge henne några teskedar, öka med några till m.m.

2.Mina var inte så förtjusta i de "vegetariska" burkarna.. Ville gärna ha nåt kööt/kyckling eller liknande i så det blev lite mer smak på det.

3. HÅller med föregående.. Ge samma mat i flera dagar så märker ni fort om det är nån allergi. Blandar man och ger olika mat och hon reagerar på nåt har du inge naning om vilket det är..

4. Mat helt och hållet tills de godtar maten sen självklart lite fruktpuré till mellis och lite efter varje måltid för att hon ska få i ssig c-vitamin...

5. Speciellt i början tyckte jag burkarna var bäst.. Det är precis rätt konsistens på och helt slät.. Sen är det bara att prova dej fram!



Hoppas det hjälp lite. Tack för fint julkort!



KRam

2010-12-30 @ 17:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback