Sjukstuga

Idag går den mesta tiden åt att ta hand om min lilla skatt som är lite sjuk :(
Hon har åkt på feber och snuva + att jag bytte 3 fulla bajsblöjor inatt så nått vajsing med magen verkar det oxå vara..

Hon var redan igårkväll lite gnällig, hade svårt att komma till ro för att somna, dessutom var hon lite tät i näsan.
En rejäl bajsfest hade hon oxå lyckats ställa till med så även pyamasen fick bytas och MIN tröja!
Kl 03 vaknade hon, vilket jag tyckte var konstigt då hon den senaste tiden sovit hela nätter och inte vaknat förns ca 07. Hon var tätare i näsan så vi gav lite saltlösning och försökte få ut lite snor med nässugen. Gav henne lite mat eftersom hon verkade hungrig och efter det barkade det till ordentligt i blöjan igen..

Tog en temp som visade 38.7, gav då en supp den sov hon till 06 då var det dax igen för mat och lite gnäll. 
Imorse kl 10 när vi väl gick upp hade hon 37.4.. och även då var det dax att kavla upp ärmarna för blöjbytning..

Hon har varit ganska pigg ändå idag men nu på em är hon lite slöare.. Hon äter men mindre och oftare och ordentliga kissblöjor bli det  men frågan är om jag ska ge henne lite vatten emellan målen eftersom magen har varit lite knasig? Jag gav henne majspure igår, andra smakomgången..kan det vara det som spökar i magen, kanske inte hänger ihop men förkylningen och febern?
Ska man även se till så hon har det svalt? Är man själv sjuk fryser man ju som en bäng och gärna vill ha 3837 filtar på sig men med bebisar ska man väl agera tvärtom, eller vad säger ni alla mommor?
Ge mig gärna lite sjukstugetips!
Hon tar i en hel del precis som hon vill få ut mer men det är bara gaser..
Stackars min lilla skutta! :(


Ska ta tag i matlagningen nu, får se hon Della tillåter mig stå vid spisen för idag är det närhet och mys som hon vill ha nästintill hela tiden <3


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Hej! Några husmorstips ;-) :

Håll henne sval - trots att det känns konstigt, helst inga kläder alls om febern stiger! Sen tål barn högre feber än oss så ge henne helst inte suppar förrän den stiger över 39 (så kroppen får jobba lite o immunförsvaret stärks har jag fått lära mej iaf). Tror nog magen kan spöka både av majspure o snuva, en kombi helt enkelt...Majs kan göra magen trög/gasig så prova m potatis som är bättre o snällare! Mille lider ju fortf av trög mage så man har lärt sej en del :-(! Vatten skadar inte att ge henne...mycket vätska o maten är mindre viktig!



Krya på er nu :-D Kramis kramis!!!

Postat av: Matilda

Jag tycker att det låter som att tänderna är på G. Men det kan ju vara en förkyldning oxå men med tanke på magen så kan det vara tänderna. Både E & I har reagerat precis som Della. Hoppas hon blir bra snart.



Kram

2010-12-27 @ 17:34:54
URL: http://mathy.blogg.se/
Postat av: Catarina

Eftersom barn inte kan snyta ut sitt snor så sväljer dom det. Och snor är laxerande har jag fått lära mig.

Min son blev alltid sådär i magen vid feber och förkylning.

Så det är egentligen inget konstigt.

Majs verkar stoppande har jag för mig. Majsvälling och morotspuré och rivet äpple gav vi honom när han var lös. Katrinplommon och rivet päron när han var hård (tips för framtiden) =)



Det kan såklart också vara tänder på gång.

Somliga säger att det bara är skröna att dom får feber i samband med tandsprickning, somliga säger att det är så.

Min son hade alltid förkylningssymtom i samband med tänder. Om det var slumpen eller symtom väljer jag att strunta i. =)



När det gäller feber håller jag med ovanstående. Om hon inte verkar lida av febern skulle jag inte heller ge febernedsättande. Så länge den inte är väldigt hög såklart.

Bättre att i största möjliga mån låta kroppen jobba bort den. Allmäntillståndet är viktigast. Mot natten däremot hade jag nog gett en. Man vet ju själv hur jobbigt det är när det värker sådär otäckt i kroppen vid feber. Inte sover man gott då.



Räkna med att det blir lite knas i magen när du Introducerar ny mat. Det kan bli lite hur som helst känner jag =)

2010-12-27 @ 18:52:44
URL: http://catarinasjoqvist.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Ja, magen kan det ju oxå vara såklart... Mille kämpar just nu med att få upp nr 8 o 9...varav den ena är en av de STORA tänderna bak i käken - ajajaj, måste göra jätteont (o DÅ gäller ju suppar, ett måste!). Dessutom är hans mage konstig från o till, men jag har slutat upp att fundera på vad som hänger ihop med vad...för man får ju aldrig svar ändå ;-) - men det hör nog föräldraskapet till, att fundera på VAD o VARFÖR, hehe!



Kram igen!!!

2010-12-27 @ 19:43:28
URL: http://mammaninni.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! Det är nog ingen fara, håll lite koll på febern bara, kan vara tänder, för då kan dom små liven både få feber och bajsa väldigt mycket ;) Det kommer nog visa sig inom några dagar om något håller på o spricker fram :) kram

2010-12-28 @ 08:04:11
Postat av: Erika

Teckningsmapparna var superfina, fick dom i veckan :-)

Tycker du fick bra svar här ovan från Jennifer. Kan rekommendera dig at ringa sjukvårdsupplysningen när du känner dig osäker, brukar kännas lite tryggare och toppen att få goda råd av kunniga människor. Har ringt dit ett X antal ggr sedan jag fick barn ;-)



Hoppas tösen kryar sig snabbt! kram kraam

2010-12-28 @ 23:22:11
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: fammo

Hej gumman hoppas att du o snuttan mår bättre idag. Kramizar från fammo/svärmor

2010-12-29 @ 21:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback