Stjärtunge ;)

Det är inte bara ett busfrö till bebis i magen hon är även en bestämd liten tjeja ;) Det gick nämligen inte att vända på busan idag hon har nästintill kilat fast sin lilla rumpa i bäcknet och så tänker hon tydligen ligga tills hon kommer ut. Detta betyder alltså att det blir kejsarsnitt!

Dagen började med att vi åkte upp till sjukan, kl 08 hade vi tid på BB-avd för UL (de ville vara helt säkra på att hon inte hade vänt sig.) Som jag trodde låg Lillan kvar i sätesbjudning.
Därefter fick vi gå över till förlossningen mittemot, där fick vi först sitta ned i väntrummet då roden precis hade börjat. Efter 30 min kom det en gullig BM som visade vägen till ett undersökningsrum. Väl där fick jag klä på mig den fina (!?) men vädligt sköna blå rocken ;) Jag fick även en kanyl i armvecket och armband runt handleden. detta ifall bebis skulle må dåligt och akut kejsarsnitt skulle komma på tal. 
CTG-kurva kopplades på och vi lämnades ensamma i rummet i ca 30 min. Lillans hjärtljud såg jätte fina ut så det skulle inte bli några problem att påbörja ett vändningsförsök men som vanligt dröjer det på sjukan innan läkaren har tid så det blev yttligare väntan på ca 1 tim innan läkaren väl kom in.

ST-läkaren gjorde då yttligare ett UL för att få kläm på hur Lillan låg i magen.

Det var en ST-läkare, överläkare och BM i rummet när försöket väl skulle utföras. Först sprutade BM in brickanyl i armen och jisses vilken rush det blev i kroppen direkt! Fick världens hjärtklappning och alldels skakig! Brickanylet skulle hjälpa till så att livmodern inte skulle dra ihop sig när de skulle försöka vända bebis.

ST-läkaren tog ett stadigt grepp runt Lillans rumpan, likt två salladsbestick och försökte putta upp henne. Det kändes kan jag lova! Låg och grimaserade och försökt koncentera mig på att andas. Hon märkte dock ganska snabbt att bebis inte alls var så vidare samarbetsvillig ;) Överläkaren försökte då på samma sätt men insåg även hon att busungen promt ville vara kvar i denna ställning. En "fixerad" liten rumpa är inte alla gånger lätt att försöka flytta ;) Läkaren så då att i detta fall blir det kejsarsnitt..
Visste inte riktigt hur jag kände då, alla känslor föll över - besvikelse, lättnad, orolig, och sen massa frågor som snurrade runt även om jag hade detta på känn..

En CTG-krurva kopplades sedan på igen för att se hur Lillan mådde efter det ändå ganska korta och inte så intensiva vändningsförsöket. Läkaren skulle under tiden boka in tid för kejsarsnitt och förbereda med info.
När hon väl kom in och berättade när det ska bli av kände vi nog båda två pirr i magen.. ;)

Lillan ska nämligen ut redan nästa fredag, den 30 juli! :)

Hon berättade hur allt kommer gå till, gav oss en trave med infopapper och sen fick vi ställa de frågot vi hade.
Redan nu har en hel del fler frågetecken dykt upp, inte så konstigt, så jag skriver ner allt för att sedan kunna fråga när BM ska ringa nästa torsdag för att ge exakt tid för operation.

Ja, det blir inte alltid som man har tänkt sig men förhoppnigsvis kommer det gå bra ändå och huvudsaken är som sagt att Lillan kommer ut och mår bra! :) Tjöt en skvätt när vi kom hem förut, kände mig så överrumplad..alla känslor på en gång. Men när jag nu fått smälta det lite och fått vila känner vi oss mest förväntansfulla över att veta att vi nästa fredag ska bli föräldrar! :)
De uppskattade även hennes vikt idag till 2500 g så det blir ingen kartig bebis som kommer titta ut, pluttunge! ;)


Kommentarer
Postat av: Natha

haha lilla stjärtungen=) Men då får Nova&Nelly sin lilla kusin snart och jag blir faster! 30 juli är ju ett bra datum!

Det är bra att du skriver ner alla frågor!

Postat av: Åsa

Gud va spännande och jag känner igen de där känslorna. Ett planerat snitt är bättre iaf även om ni aldrig kan förbereda er tillräckligt. All lycka till er. KramKram

2010-07-22 @ 20:11:51
URL: http://pasenab.blogg.se/
Postat av: Erika

men OJ! är dte bara en vecka kvar! ja jisses vad tiden tickar :-)



Du får se det som en positiv sak att bebis inte kommer vara superstor då, inte lika kraftig smärta kanske :-)



Får önska dig STORT lycka till för nu kan ju tom bebis redan vara här i praktiken :-)



KRAM!

2010-07-22 @ 20:14:02
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Gumman!!! Då får jag säga lite grattis i

förskott:-) Wow, att få reda på ett datum så där...själv har man ju bara gått o väntat o väntat;-).



Men så skönt för er...nu har ni gjort vad ni "kunnat" o iom att hon vill ligga som hon ligger får man ta det hela därefter;-) - det kommer gå SÅÅÅ bra....åååh, om en VECKA - det är inte kloooookt! Då blir det att fixa det sista nu då;-) - 2500 betyder en liten o söt prinsessa:-D m hon kommer nog växa på fort ska du se;-)!!! Camillas kille väger ca 3500 tror jag...efter ca 6 veckor lr vad det nu blir?!



Är så glad o lättad (jag oxå, man går ju o tänker på er såklart...)!



Passa på att vila o bara ta det lugnt nu denna vecka - nästa helg är ni föräldrar o har lite annat att tänka på, hihi!



Stort kram från mej!!!

2010-07-22 @ 21:05:51
URL: http://mammaninni.blogg.se/
Postat av: Åsa

Yes, Linusen kom med "akut" kejsarsnitt efter att jag/vi kämpat med värkar i över 2 dygn.. Inget att rekomendera direkt men som sagt det blir inte alltid som man tänkt sig.

Jag sov heller inget natten till dagen jag skulle sättas igång, en galen känsla o veta att man inom några timmar ska blir mamma när man väl ligger där. Hihi. KRAM

2010-07-22 @ 21:33:02
URL: http://pasenab.blogg.se/
Postat av: Elin Kvist

Oj! En vecka kvar :) så himla spännande och kul! Nästa Fredag är du mamma :) hihihi.Det blir inte som du tänkt dig nu, men det kommer bli superbra! kram:)

2010-07-22 @ 21:33:43
URL: http://www.elinkvist.se
Postat av: Emma

Vilken busunge ;-) Men de är ju skönt att det finns kejsarsnitt i sådana där lägen! Kommer säkert gå jättebra!

Men oj då är det ju snart dax för er ju.. Jag som trodde vi skulle ses på bb den 11 ;-)

Ta hand om er!

2010-07-22 @ 22:08:47
URL: http://emma1983.blogg.se/
Postat av: Jossan

Vad spännande för er o veta när hon kommer och om en vecka redan! Förstår att det måste vara mkt frågor som kommer upp iom snittet men det är ju bättre att du/ni får tid till snitt o kan bearbeta alla känslor och tankar innan, än att få ett akut snitt. Bra att de kollade med ul för o verkligen fastställa att det var rumpan ner också trots att tidigare BM hävdat motsatsen.



Lycka till nu!

2010-07-23 @ 07:07:18
URL: http://landhagen.blogg.se/happydays
Postat av: Nathalie

Han som tatuera va inte där igår.. nytt försök idag.. annars lucky 7! jag har inte velat haft i nacken...det e bumbi som vill´tror jag.

Mår du bra då?

2010-07-23 @ 08:59:07
URL: http://nathalieboquist.blogg.se/
Postat av: Kristine

Ojoj va spännande! Tänkte på dig hela dagen igår. Skönt att veta när lilltjeja kommer.Vi får som sagt försöka ordna en träff men förstår att du måste vila upp dig ordentligt nu! Ringer dig! Kramar

2010-07-23 @ 09:25:14
URL: http://ryttarmamman.blogg.se/
Postat av: Carro

Oj oj då kommer hon snart! :) Det måste va lite snopet o plötsligt veta när hon ska komma, det är ju lite spännande o gå o vänta o undra när bebis ska komma, men huvudsaken är ju att hon kommer ut o mår bra. En vän till mej födde sin son med planerat snitt nyss, han ville inte heller vända sig, hon tycker att det var jätte skönt o slippa allt det onda :) Vem vet vad min bebis i magen bestämmer sig för sen när det är dags!

Ha det bra o lycka till!



Kram!

2010-07-23 @ 09:46:14
URL: http://christelcaroline.blogg.se/
Postat av: Jessica, Alva och Vilmer!

wiiii va kul gumman, så himla spännande!

2010-07-23 @ 23:09:02
Postat av: Maria Å

åhhh spännande! jag håller alla tummar och tår :) mmsa när lillan tittat ut ;)

2010-07-25 @ 14:38:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback