Sjukgymnasten

Är hemma idag också pga av ryggen. Jag måste byta ställning lite då och då, från sittandes till gående och även lägga mig ner vissa stunder. Nått jag inte har möjlighet att göra på jobbet.

Var på gruppmöte hos sjukgymnasten igår. Jag och två till var där för att få lite info varför man har ont i ryggen som gravid och vad man kan göra åt det. Jag har som sagt haft problem med min rygg tidigare, samma smärta nu när jag är gravid fast värre! Fick iaf en hel del bra tips hur man ska stå, sitta och ligga för att påfresta ryggen så lite som möjligt.
Hon delade även ut varsitt häfte med ryggövningar som man kan göra.
Har pratat med min BM nu oxå, hon ska remittera till en läkare som förhoppningvis kan sjukskriva mig några tim per dag. Det behövs för att jag ska orka jobba de sista veckorna nu.

I måndags var vi på föräldrarträff på Försäkringsakassan ang föräldrarförsäkringen. Det är en djungel med alla dessa dagar hit och dit! När vi kom hem disskuterade Chris och jag en del hur vi ska lägga upp det och jag tror vi kom fram till en bra lösning! :)
Jag tror inte jag kommer kunna få havandeskapspenning med det jobb jag har. Blir trött bara jag tänker på alla papper som ska in när jag ändå ser avslaget framför mig känns det lönlöst. Informatörerna från F-kassan trodde dessutom det kunde bli svårt att få igenonom ansökan för havandeskpspenning.

Jag kom istället att tänka på de två semestervekorna jag hade tänkt spara till höst för att få ut lite mer i pengar än mammadagarna. Dessa två vekor ska jag nu försöka lägga in innan de 3 vekorna jag redan ansökt om.
Om det godkänns går jag i så fall på sem v.25, alltså fredagen den 18:e juni.
Det innebär då endast 5 veckor till av jobb innan sem och mammaledighet! Skulle dessutom läkaren nu kunna sjukskriva mig ca 2 tim per dag blir det betydligt lättare att kämpa på, jag behöver inte sitta lika många timmar i stäck per dag plus att jag får mer enrgi och slipper känns mig som en zombie!
Skulle vara toppen om min plan gick i lås!
Skulle ryggen paja totalt, ja då får man väl sjukskriva sig helt men som jag känner nu hoppas jag att det räcker med att få gå ner i tid.
Hade velat gå på vattengympa men eftersom det är på torsdagsförmiddagar vetti tusan om det kommer att gå?!
Får se om man kan börja någonannanstans istället. Annars får svärfar och svärmor värma upp poolen snart så jag kan plaska omkring där i ;)

Till en annan sak med risk för att känna helt tvärtom alla andra ;) 
Jag vägde mig igår efter att Chris fält en liten kommentar min stjärt ;) Väl på vågen visade pilen 58 kg! :) Jag har alltså gått upp ca 6kg hittills då jag vägde ca 52kg innan.  Det trodde jag aldrig!
Jag har alltid varit smal och jämt kämpat som en toka för att lägga på mig några kg..men det har varit stört omöjligt.
52 +/- nått kg har jag vägt sedan 1:an på gymnasiet. Så att  vågen nu visar lite mer gör mig verkligen inte ett dugg, bara det inte skenar upp allt för mycket ;)
Tänkte i början av graviditeten att jag skulle få påtryckningar av bm ang att inte gå upp i vikt men det verkar jag slippa nu. Nu kommer mamma säga.."Ja, vad var det jag sa..nu kommer det" :) 
Mamma har alltid trott att kilona skulle komma de dagen jag blev gravid, mamma vet bäst..ibland iaf ;) 

Chris tog med sig ett bokningspapper till jobbet idag, hoppas det blir av ;)

Det var väldans vad lååångt inlägg detta blev..haha :) Får väl bjuda på en bild som kompensation om DU nu orkat läsa dig ända hit ;)







Ja, det var ju en rolig bild..not.. :) Hittade ingen annan då jag inte sitter vid min dator.
Detta är samma vecka vi flyttade in i huset, där av all bråte ;)


Kommentarer
Postat av: Jossan

Jag gjorde med så, tog ut 5 veckor sem innan jag gick på fl. Så jag gick hem dagen innan midsommar förra året, så skönt o få varva ned ordentligt o ta hand om sig de sista två månaderna! :-)



Åh det där med vikten kunde ju varit jag som skrivit hihi, vi har nog samma förbränning. Kan stoppa i mig hur som helst utan att det händer ngt. Men med graviditeten med sonen då jag inte kunde röra på mig låg jag bara i sängen och proppade i mig semeltårta om dagarna, så då la jag faktiskt på mig lite. Men det försvann inom 1 år efter att han föds, amningen tar ju en hel del så ngr extra kilon att ta av inför det är ju bara bra!



Ang bloggdesignen, du får gärna maila mig på
[email protected] så ska jag se vad jag kan göra. :-)



Kram!

2010-05-12 @ 12:21:36
URL: http://landhagen.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Härligt att du verkat hitta sätt som kan underlätta för ryggen:-) o lite mer ledighet gör nog susen!

Ja, jag har ju heller aldrig varit så krallig så det ligger väl lite i släkten - gick upp ca 10-12 kg m både Aliya o Mille men är lite osäker eftersom jag inte hade ngn koll på vilken vikt jag hade innan grav;-) - vågen o jag är främlingar, hihi. 6 kg nu låter både lagom o hälsosamt!!!



JAAAA, karusellen verkar ha tagit slut nu...men jag vågar inte helt pusta ut innan papper är påskrivna (fast köpeavtalet är ju redan skrivet!) - det känns iaf som en bra överenskommelse o det ska bli SÅÅÅÅÅ otroligt skönt att kunna lägga allt detta bakom mej! Det känns som om mitt liv bara har bestått av oro o väntan i ett år nu (Mille i magen o komplikationerna i början osv....) Nu fick jag en guldgosse o det är jag så tacksam för - hoppas bara få kunna lägga positiv energi på mej själv = mina barn nu och framöver:-)!

Jag o barnen åker tyvärr ut t landet i morgon o stannar hela helgen - ompyssling av mor o far känns lockande;-) - men nästa vecka/helg?

Ta hand om dej så hörs vi av efter helgen:-D

Kramis - klappa magen o ge Chris en klapp han oxå;-)

2010-05-12 @ 15:07:36
URL: http://mammaninni.blogg.se/
Postat av: Jessica, Alva och Vilmer!

Nej mest att jag inte är så förtjust i gynundersökningen... Men allt gick bra! ;) Hoppas det löser sig med ryggen! I helgen blir det kalas för hela slanten då Alva fyller 2 år på lörd! Kraam

2010-05-12 @ 15:18:33
Postat av: Erika

Va fint ni har det Elin,snyggt som tusan!!!



Svarade dig på din kommentar,men den verkar ha försvunnit,om du mailar mig på [email protected] så ska du få lösen skickat till dig!!!!



Hoppas ni får en toppen helg!



Kram Erika

2010-05-12 @ 17:58:10
URL: http://barbafamiljen.blogg.se/
Postat av: Carolina

hehe, jag har alltid hållt min vikt bra, och till och med legat i underkant, men nu bara plussar jag på galet mycket, haha, gått upp 7 kg i vecka 25, ändå rör jag på mig och äter bra mat. men kroppen gör väl det som är nödvändigt antar jag ;)

2010-05-12 @ 22:44:18
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Jossan

Tänkte svara på din fråga som du lämnade i min blogg. :-)



Jag började få problem med foglossning redan i v 12, och hade svårt att röra mig till och från då det gjorde för ont och kroppen låste sig. Vilade hemma större delen av min graviditet med Pontus men så kunde jag det iom att jag var arbetslös just då. Sängliggandes var jag helt sista veckorna och då inte enbart för att jag hade ont utan även för att förhindra förtidig förlossning. Fick nämligen åka in och bli inlagd ett par dagar då de stannade upp förtidigt värkarbete. Sen kunde han inte hålla sig i skinnet iaf utan föddes v 34+6. :-)



Så det var riktigt skönt att graviditeten med Meja var rena drömmen och raka motsatsen! :-D



Kram o trevlig helg!

2010-05-13 @ 09:57:32
URL: http://landhagen.blogg.se/
Postat av: Erika

Vad kul att börja kika på inredning, ja det finns ju en hel där med att välja emellan ;-)

2010-05-13 @ 13:28:53
URL: http://onechicmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback